Een Sax, een videocamera, een vrouw en een visie
Uitnodiging voor een mooie zondagmiddag bij WAD en een
bijzonder concert op 1 juni 15.00 uur.
Een Sax, een videocamera, een vrouw en een visie.
Jantienke Gelderman: film en saxofoon.
Het contact tussen mensen als poëtisch-muzikaal gegeven. Daar
gaat dit soloprogramma voor altsaxofoon en film over.
"Als ik een concert geef, voeg ik aan mijn interpretatie
van de muziek gefilmde beelden van mensen toe.
Waarom ? Omdat:
...mensen zo mooi zijn
...ik kunst wil maken van de werkelijkheid
...ik op dezelfde manier door mensen geraakt word als ik door
muziek geraakt word
...vrouwen altijd jong en mooi moeten zijn, maar ik de kracht en
wijsheid van vrouwen die geleefd hebben ook zo mooi vind
...we zoveel van andere culturen kunnen leren, en we zien het
niet
...moeders te weinig respect krijgen
...ik kwaad ben over de manier waarop mensen met elkaar omgaan
en kunst een manier is om te laten zien hoe ik het wil
En zo wordt een concert eigenlijk een boek met
door mij geschreven verhalen; de muziekstukken zijn telkens anders
maar door de bovenstaande gedachten ben ik steeds te herkennen.
Ik zing door mijn saxofoon: Soms vrolijk en soms kwaad zoals een
in de steek gelaten vrouw in "Maï" van Ryo Noda. Soms
als begeleiding van de stemmen van anderen in "Billie",
waarin Jacob ter Veldhuis de gesproken stem van Billie Holiday als
uitgangspunt voor zijn compositie heeft genomen, en in "Loubna",
waarin ik, geïnspireerd door de filosoof Peter Sloterdijk, een
twee-eenheid probeer te bouwen tussen zingende leerlingen van een
VMBO-school en mijn saxofoonspel. Dan speel ik weer alleen, voor
meisjes die kunnen luisteren in "Caprice en forme de
valse" van Paul Bonneau. In "A gift horse" klinkt
een jazzsaxofonist: twee saxofoons, maar verschillende stemmen. En
ik zing via mijn dochtertje."
26 mei Persbericht: World Art Delft,
Rotterdamseweg 205, Delft
Klik op de poster voor een grote versie...
12 april 2024
|